AGENDA / NOTÍCIES



 

El Generador celebra set edicions posant en diàleg el passat, present i futur de la música experimental a les comarques gironines.

 

          Més de seixanta músics participen en aquesta setena edició, que programa sis sessions de concerts-xerrada, una conferència, un petit cicle de cinema documental, un taller amb concert final i una experiència immersiva d'alta intensitat, passant per Vidreres i per diversos espais de la ciutat de Girona al llarg de sis mesos.

          Pel que fa als concerts-xerrada, ens visitaran l'artista Polifeme, amb el seu treball sonor basat en l'electromagnetisme dels aparells mèdics; Francisco López, un dels artistes sonors espanyols amb més projecció internacional; Polar Bear In Hell, alter ego de l'Annika Francke, amb els seus propis generadors de soroll analògic controlats per la llum; Terrabastall i Hope4Grace, artistes seleccionats al projecte de residències creuades Ganta 8; la Morphosis Ensemble juntament amb el conjunt Neopercusión i el pianista Jean-Pierre Dupuy, reinterpretant l'obra de John Cage; i un elenc de 15 músics de l'escena experimental catalana sota el paraigua d'Usted es un colectivo, acompanyats de 15 alumnes del Conservatori de Música de Girona Isaac Albéniz, amb la peça In C de Terry Riley. Un line-up espectacular que es completarà amb l'actuació de Martí Guillem i la Noise Puppets Orchestra

          Respecte a les activitats paral·leles, celebrarem els quaranta anys de la primera actuació de Whitehouse a Barcelona amb el visionament de la gravació comentada per Jordi Valls i Daniel Sedcontra, dos referents de l'escena industrial catalana. També assistirem a una conferència de la doctora Carmen Pardo Salgado sobre la figura de John Cage; participarem en un taller de construcció d'instruments a càrrec de Martí Guillem Císcar; visionarem el documental sobre el compositor electrònic primerenc Sender Barayón, amb els comentaris del director, Luis Olano i la crítica de cinema i periodista Imma Merino, i gaudirem de l'actuació del projecte Sang Sang Sang en col·laboració amb el Festival Acocollona't. 

          L'Associació Cultural Ameba, promotora d'El Generador, col·labora amb diverses entitats com l'Auditori de Girona, el Conservatori de Música Isaac Albéniz, l'Associació Soroll, l'Ajuntament de Vidreres, el Centre Cívic Barri Vell-Mercadal, La Marfà, Labo Flashback, La Mercè, Usted es un colectivo, l'escola Eumes, el Cinema Truffaut, la Sala La Planeta, el Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona, el Museu del Cinema de Girona i el Festival Acocollona't. A més, compta amb el suport de la Casa de Cultura de la Diputació de Girona, l'Ajuntament de Girona i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.




Programació

 

Concerts xerrada:

 

- Dissabte 20 de setembre de 2025, 12 hores, Teatre La Unió de Vidreres: Polifeme.

- Dijous 16 d'octubre de 2025, 20 hores, Casa de Cultura de Girona: Francisco López - López Immersive Sound.

- Dijous 20 de novembre de 2025, 20 hores, Sala d'Actes Isabel Vilà Centre Cívic Barri Vell-Mercadal Girona: Polar Bear in Hell (Annika Francke) – HITA.

- Dijous 18 de desembre del 2025, 19 hores, La Marfà: Terrabastall i Hope4Grace (Ganta 8).

- Divendres 30 de gener de 2026, 20 hores, Sala Montsalvatge Auditori de Girona: Morphosis Ensemble, Jean-Pierre Dupuy i Neopercusión - Cage Reload. I’ve got a secret + Pre-show talk a les 19 hores a la Sala Petita de l'Auditori amb Joan Bagés i Jean-Pierre Dupuy.

- Dijous 26 de febrer de 2026, 20 hores, Auditori de La Mercè: Elenc d'Usted es un colectivo i alumnes del Conservatori Isaac Albéniz - In C de Terry Riley

 

Activitats paral·leles:

 

          Taller de construcció d'instruments (Noise Puppets): dissabte 11 d'octubre de 2025, de les 10 hores a les 18 hores a Sala d'Actes de La Marfà, per Martí Guillem Císcar + concert Martí Guillem i la Noise Puppets Orchestra, 20 hores, sala d'actes Isabel Vilà del Centre Cívic Barri Vell-Mercadal.

          Cicle de documentals: dijous 13 de novembre de 2025, a les 20 hores, Sender Barayon. Viaje hacia la luz - Luis Olano - Cinema Truffaut.

          Actuació Acocollona't/El Generador: dimecres 10 de desembre, a les 18 hores, El dia de la Bèstia - Sang Sang Sang – Golfes de Sala La Planeta.

          Cicle de documentals: dissabte 13 de desembre de 2025, a les 12 hores, Whitehouse Live Action 46 - Jordi Valls i Daniel Sedcontra – Taller de projeccions del Museu del Cinema de Girona.

          Conferència: dijous 15 de gener de 2026, a les 19:30 hores, Una invitació a John Cage. Per deixar de ser sord i cec al món que m’envolta, per Carme Pardo Salgado – Aula B Casa de Cultura de Girona.

 


Aquest setembre tornem a posar en marxa El Generador, el cicle d'art sonor de referència a les comarques gironines. I ho fem amb més força que mai: amb activitats que s'estendran de setembre de 2025 fins al febrer de 2026 i que volen apropar al públic tota la riquesa de l'experiència sonora experimental. Apostem per un format viu, pedagògic i participatiu, que trenca les barreres entre públic i artistes i fomenta l'intercanvi horitzontal. A més dels concerts-xerrada, presentem noves propostes com un cicle de documentals amb col·loqui, i recuperem activitats que han estat un èxit, com la conferència temàtica o el taller de construcció d'instruments electrònics, que culminarà amb un concert obert. El Generador és també una xarxa de complicitats: sumem esforços amb entitats, espais i creadors que, com nosaltres, entenen la cultura sonora com un motor de transformació i coneixement. Una passió que volem compartir amb un públic cada cop més ampli, divers i apassionat.

 


Amb la voluntat de descentralitzar la cultura, no només de Barcelona sinó també de Girona, aquest any El Generador viatja fins a Vidreres. De la mà de l’Associació Soroll —organitzadors de l'Actitud Fest— i de l’Ajuntament, el municipi acollirà al setembre la sessió inaugural del cicle, amb l’artista Polifeme. La seva proposta d’art sonor explora la creació musical a través de les ones electromagnètiques, connectant l'espai exterior amb el ritme biològic que ens mou des de l’origen de la vida. A l’octubre, Girona rebrà una visita molt esperada: vint anys després de la seva darrera actuació, Francisco López torna amb López Immersive Sound, una experiència d’escolta profunda i immersiva que ens transportarà per paisatges sonors d’una riquesa fantàstica. El novembre serà el torn de Polar Bear In Hell amb HITA, una proposta fascinant d’Annika Francke, que manipula instruments de creació pròpia a partir de variacions de llum i ombra. Al desembre, El Generador acollirà els projectes seleccionats de Ganta 8, la iniciativa de residències creuades entre Girona i Perpinyà que impulsen La Marfà i Labo Flashback. Enguany han estat Terrabastall per la part catalana i Hope4Grace (Emilie Gadave) per Occitània. El gener començarà amb un plat fort: Joan Bagés i la Morphosis Ensemble, juntament amb Jean-Pierre Dupuy i el conjunt Neopercusión, reinterpretaran l’obra de John Cage en un concert a la Sala Montsalvatge de l’Auditori de Girona, amb una trentena de músics i un artista visual en escena. I per acomiadar el cicle, un final vibrant: Usted es un colectivo, juntament amb quinze músics de l’escena experimental catalana i quinze alumnes del Conservatori de Música Isaac Albéniz, ens oferiran una interpretació participativa de l'In C de Terry Riley, una peça icònica que ens farà volar!

 

Les activitats paral·leles d’El Generador arriben carregades de sorpreses! A l'octubre, Martí Guillem ens proposa un taller molt especial: transformar peluixos en instruments electrònics. La jornada culminarà amb el concert de Martí Guillem i la Noise Puppets Orchestra, que acabarà amb una improvisació col·lectiva protagonitzada pels participants del taller. Al novembre, estrenem una nova iniciativa: un petit cicle de cinema documental. Comencem al Cinema Truffaut amb la projecció de Sender Barayón. Viaje hacia la luz de Luis Olano, amb qui conversarem en acabar la sessió. El desembre acomiadarem l’any amb dues propostes ben especials. Per una banda, El dia de la Bèstia de Sang Sang Sang, un projecte esgarrifosament col·laboratiu entre El Generador i l'Acocollona’t. I per l'altra, la cloenda del cicle de documentals amb la projecció històrica del primer concert de Whitehouse a Barcelona, Live Action 46, fa quaranta anys, comentada en directe per Jordi Valls (Vagina Dentata Organ) i Daniel Sedcontra. Finalment, al gener, tancarem el programa d’activitats paral·leles amb una conferència de la doctora Carmen Pardo Salgado sobre John Cage, l'obra del qual ha traduït i editat, com a complement ideal al concert-xerrada que tindrà lloc a l’Auditori de Girona.

 

El Generador és possible gràcies a la complicitat de moltes persones i entitats. Joan Gol, membre d’Ameba, continuarà creant les vídeo-entrevistes als artistes convidats i els teasers del cicle. La imatge gràfica torna a ser obra de Xavi Casadesús, el nostre dissenyador de confiança. La Nuclear ens acompanya en la gestió econòmica i ens ajuda a mantenir el rumb quan naveguem pels mars del so. Alter Sinergies assegura la cobertura tècnica de tots els esdeveniments, i Prodifusió fa que la nostra imatge sigui present arreu de Girona i municipis veïns. Comptem amb el suport econòmic habitual de la Casa de Cultura de la Diputació de Girona, l’Ajuntament de Girona i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. I, enguany, també amb la col·laboració de: l’Ajuntament de Vidreres, Actitud Fest i l’Associació Soroll de Vidreres, Labo Flashback de Perpinyà, La Marfà Centre de Creació Musical de Girona, Eumes escola de música avançada i so, el Centre Cultural La Mercè, l’Auditori de Girona, Usted es un colectivo, el Conservatori de Música Isaac Albéniz, el Centre Cívic Barri Vell-Mercadal, el Cinema Truffaut, l’Associació de Crítics de Cinema de Girona, el Museu del Cinema de Girona i el Festival Acocollona’t. Una xarxa de complicitats que ens permet continuar fent créixer l’experiència sonora més vibrant de les comarques gironines.




 

Sobre els artistes participants

 


Polifeme

Desenvolupa els seus estudis artístics i investigació sonora de manera autodidàctica. Ha dedicat gran part del seu temps a treballar al sector audiovisual com a maquilladora de FX, fabricant d'attrezzo o directora d'art. Des del 2012 està a càrrec de la gestió cultural de l'espai multidisciplinari Madame Mim, un referent en el desenvolupament de cicles de música electrònica i experimental en què hi han participat artistes com The Space Lady, Bitchin Bajas, Eduardo Galeana, Hiro Kone, Martí Guillem o Maria Teriaeva. Forma part del col·lectiu Alice and Bob al costat del músic Enrique del Castillo, desenvolupant diversos treballs de recerca en els espais artístics Villarcangel (Sueca), Valparaíso (Mojacar) i Marienbad (República Txeca).


 El 2017 inicia el seu projecte personal Polifeme. Des del 2018 fins avui ha actuat a festivals com PinPanPun o Atronador Fest i a diferents sales d'Espanya compartint escenari amb artistes com Dave Phillips, Pierce Warnecke, Sun Araw, Tomaga, Dame Area o Sunwatchers. Des de mitjans d'aquest any presenta el programa de Ràdio Pica La Hermana de Clara Rockmore dedicat als inicis de la música electrònica des dels anys trenta. El seu treball en el camp de la investigació sonora la porta a la recerca d'un so pur i elèctric. Estudiar les possibilitats rítmiques de dispositius no convencionals com els electrocardiògrafs o el desenvolupament de la fabricació d'un seqüenciador a partir d'una pantalla de radar marí.



Polifeme és una proposta d’art sonor que té com a objectiu explorar els diversos camins de la creació musical mitjançant la suma d’ones electromagnètiques. Amb el temps, la línia de recerca principal de Polifeme ha anat adquirint múltiples facetes. Tot i que inicialment el seu treball se centrava en l’entorn i les possibilitats acústiques de l’electromagnetisme i les ones de ràdio que ens envolten, amb el temps va girar la mirada cap a l'“espai interior”, cap al ritme biològic que ens mou i que és tan primitiu com l’origen de la vida. Gràcies a l’ús d’electrocardiògrafs i monitors fetals, extreu, amplifica i imprimeix el seu pols, evidenciant que som ritme i explorant l’ús del batec com a font per al control d’aparells rítmics.


https://www.instagram.com/polifeme_/

 

 


Francisco López  López Immersive Sound

Francisco López és reconegut internacionalment com una de les figures més rellevants de la música experimental i l'àudio art. La seva trajectòria en l'àmbit de la creació sonora i de treball amb enregistraments ambientals abraça un període de més de quaranta anys, durant els quals ha desenvolupat un univers sonor absolutament personal i iconoclasta, basat en una escolta profunda del món. Ha realitzat centenars d'instal·lacions sonores, projectes amb enregistraments de camp i concerts/performances a més de setanta països, incloent-hi els principals auditoris, museus, galeries i festivals internacionals, com ara: Auditorio Nacional de Música (Madrid), PS1 Contemporary Art Center (Nova York), Musée d'Art Moderne (París), International Film Festival (Rotterdam), Festival des Arts (Brussel·les), EMPAC (Troy, EUA), Darwin Fringe (Darwin, Austràlia), Institute of Contemporary Art (Londres), Museo de Arte Moderno de Buenos Aires, Museu d'Art Contemporani de Barcelona, Center of Contemporary Art Kitakyushu (Japó), Pavelló d'Espanya a Expo Dubai (Emirats Àrabs Units), etc. La seva obra sonora inclou col·laboracions en directe i en estudi, així com projectes comissariats i dirigits, amb més de mil artistes de tot el món. Els seus treballs han estat editats per més de 450 companyies discogràfiques i editores. Entre altres reconeixements internacionals, López ha rebut cinc vegades la menció honorífica del prestigiós festival Ars Electronica (Àustria) i és el guanyador d'un Qwartz Award (França) a la millor antologia sonora.


López Immersive Sound és una experiència d'escolta intensa dirigida per l'artista per a un públic amb els ulls embenats en un sistema de so multicanal i situats en cercle al voltant del músic. La riquesa de freqüències i el tractament del so de Francisco López suposen un viatge fantàstic i una vivència sònica excepcional, on l'artista actua com un canalitzador d'energies que es concreten en els mons interiors de cada un dels oients.



http://www.franciscolopez.net


 



Polar Bear in Hell (Annika Francke) – HITA.

Polar bear in hell representa la faceta musical electroacústica d'Annika Francke. Aquí, els ordinadors estan exclosos. Des que li va dedicar la major part del seu temps d'investigació artística per dissenyar, construir, explorar i reproduir els seus propis generadors de soroll analògics controlats per la llum, horitzons en la música s'han obert cap a diferents disciplines creatives i electro-poètiques. Els mòduls de soroll controlats per la llum ofereixen un ampli espai experimental al camp de cooperació amb altres intèrprets, ballarins, artistes cinètics i de llum, entre altres. L'aspecte 'lo-fi' del seu treball proporciona una qualitat de sonoritat càlida i gairebé humana. Annika Francke és saxofonista, clarinetista baix i productora/artista de música experimental electroacústica establerta entre Barcelona i Lörrach, Alemanya. Del 2007 al 2012 va estudiar saxofon de jazz amb el professor Domenic Landolf a la Universitat de Música de Basilea. La seva música es caracteritza per l'exploració profunda del format duet en diverses constel·lacions diferents des de fa quasi vint anys i per l'intercanvi entre dansa, performance i art sonor.


La proposta HITA juga amb l'afinació i la composició de diverses vibracions electroacústiques que es combinen i es superposen, creant jocs d'interferència dinàmics i rítmics. Els instruments són de fabricació pròpia i es manipulen mitjançant variacions de llum i ombra. A través de fars, llanternes, encenedors, prismes i simplement amb les mans, entre les llums i els sensors, es controla l'acció dels mòduls. Pel que fa al so i la dinàmica, ens trobem amb un paisatge sonor fosc i majèstic, de creixement lent, gairebé estàtic, amb sonoritats que poden fer-nos oblidar que la font sonora original només consta d'uns 10 petits components diferents, fàcilment disponibles a les botigues d'electrònica per uns 8-10 euros, empaquetats en capses de cartó i fusta antigues, llaunes de galetes i caixes de joieria.



HITA
permet una investigació en viu per descobrir formes de comunicació entre cos-llum-actor-ombra-músic-moviment-artista sonor a través de senzills sensors de llum DIY, per influir en la música i els sons d'uns sintetitzadors minimalistes mitjançant el moviment. Es tracta d'un projecte electroacústic amb un muntatge sonor minimalista, curat per Annika Francke, que permet a ballarins, performers, actors, etc., experimentar el control i la manipulació de fonts acústiques amb els seus moviments, creant diferents ombres graduades. Les anomenades fonts acústiques són mòduls sintetitzadors molt simples desenvolupats per Martin Hug i adaptats i construïts per Annika Francke entre el 2023 i el 2025.


https://www.annikafrancke.de/ 


 



Artistes seleccionats al projecte Ganta  8:  Terrabastall /  Hope4Grace

Ganta 8 és un projecte de residències creuades transfrontereres, impulsat per La Marfà de Girona i Labo Flashback de Perpinyà, en el qual col·laboren El Mediator, La Casa Musicale i Ameba Associació Cultural. Va adreçat a artistes sonors i compositors de música electrònica creativa i música experimental, residents a Catalunya o a Occitània, que vulguin desenvolupar el seu procés creatiu durant dues setmanes a La Marfà o a Labo Flashback, en funció de la seva procedència. El resultat de les residències es presenta en directe al festival de Perpinyà El Mediator i a una de les sessions de concert xerrada del cicle El Generador. Els artistes són seleccionats a principis de juny per un comitè conjunt dels dos espais de residència i representants dels dos festivals i enguany han estat Terrabastall i Hope4Grace.


Dídac Cubarsí, àlies Terrabastall, és un creatiu sonor. Abans de Terrabastall, va ser coproductor de DJ=VIDA i ReadyMIX. Prèviament, va estudiar a l'Escola d'Art d'Olot i va ser Llicenciat en Belles Arts i Antropologia (UB). És creatiu en el món de la música experimental i Màster en Música com a Art Interdisciplinari (UB, URV i ESMUC). Ha exposat i actuat en diversos museus, centres i galeries d'Art. El 2023 va crear Terrabastall, un nou projecte que fusiona el turntablism, el circuit bending, el noise i la música experimental. Terrabastall presenta Remot Fons Ignot. Remot Fons Ignot són un conjunt de lletres que reflecteixen l'experiència personal de Terrabastall amb el litoral mediterrani del nord de Catalunya, i específicament del Cap de Creus. El contingut líric de l’obra s'inspira en la diversitat i la riquesa d'aquesta àrea, tant terrestre com marina, literària o cultural, inclús política i sociològica. Els textos han estat interpretats, copiats i remesclats per l’artista, donant forma original a unes lletres de cançons amb un lleuger toc surrealista, reivindicatiu i d'oci. Aquest treball es planteja amb l'objectiu d'analitzar i portar a la pràctica alguns dels elements principals de la música experimental, com ara el soroll, el silenci, l'atzar, la improvisació, la manipulació d'aparells electrònics, l'ús poc convencional del so, així com patrons i estructures en constant procés de transformació.

https://www.instagram.com/vinyl_o_teka/

 

Hope4Grace és el nom artístic d’Emilie Gadave, música i productora originària de Perpinyà. El seu univers sonor, molt melòdic, s’inspira d’estils com el future garage, l’electrònica, el midtempo, l'abstract hip-hop i fins i tot l’ambient. Amb una barreja de ritmes contundents i textures plenes d’harmonia, les seves composicions es mouen entre l’energia i la introspecció, pensades sovint com bandes sonores per vestir moments reals o imaginaris. El nom Hope4Grace és una referència discreta a una pionera de la informàtica, en un homenatge a les dones que han treballat en el desenvolupament d’eines digitals, que formen part integralment del seu procés creatiu.



Formada des de petita en la flauta travessera al Conservatori de Perpinyà, explora diferents instruments de manera autodidacta (guitarra, acordió) i després es decanta progressivament per la música electrònica, que practica des de fa uns vint anys. Ha cofundat o s’ha afegit a diverses formacions de l’escena local perpinyanesa (La Roue Tourne, Les Passantes, TaTa!, Ublot, De Droog i ara Molinet de Pebre), on ha explorat tant la chançón com les músiques híbrides o experimentals. El seu projecte en solitari Hope4Grace, inicialment llançat el 2017 amb un EP autoproduït, agafa un nou rumb el 2024 amb diversos llançaments digitals i la creació d’un live electrònic.

https://www.instagram.com/hope4grace_music/


 


Morphosis Ensemble, Jean-Pierre Dupuy i Neopercusión - Cage Reload. I’ve got a secret

+ pre-show talk amb Joan Bagés i Jean-Pierre Dupuy

L’Auditori de Girona i Ameba Associació Cultural coorganitzen l'estrena de Cage Reload. I've got a secret, una producció de la Morphosis Ensemble que vol explorar i reinterpretar l’obra del creador nord-americà, apropant-la a una nova mirada. En podríem dir Cage Reload a Girona, ja que el concert que ens presenta aquest elenc, està pensat en exclusiva per a l'Auditori de Girona, que en fa l'estrena absoluta. Continuant amb el Reload Project que els va portar a revisitar l'obra de Mozart, la Morphosis Ensemble proposa una relectura del concert per a piano preparat i orquestra de cambra de Cage revistades per Joan Bagés. Amb un equip de més de 20 músics conformant la Morphosis Ensemble; Àlex Sansó a la direcció; Jean-Pierre Dupuy al piano; Nerea Vera i Juanjo Guillem de Neopercusión; el tenor Roger Padullés i la mezzosoprano Anna Tobella; la concertino Marta Cardona; i el mateix Bagés amb la Laia Armengol amb el piano, adaptacions i música electrònica. Revisitar Cage és un exercici de recerca de la llibertat, la força, la meditació i l’amor per la vida en totes les seves formes. Música instrumental, pianos, electrònica, llums, olors, sabors i visuals dialoguen durant una hora i quinze minuts per crear un entorn immersiu que convida a reflexionar sobre la llibertat de creació i la llibertat d’escolta. 


L'actuació anirà precedida d'un pre-show talk amb Joan Bagés i Jean-Pierre Dupuy al mateix Auditori de Girona.



Joan Bagés i Rubi és pianista, compositor i artista sonor al capdavant de la Morphosis Ensemble, a més de professor del Màster de Composició amb Noves Tecnologies de l’ESMUC. El seu treball sonor inclou tant la música instrumental —piano, orgue— com la música electroacústica, la música acusmàtica i les instal·lacions sonores. Lluny d'abordar aquestes facetes creatives com a elements independents, intenta traçar un continu basat en la creació de xarxes entre aquestes disciplines. El que unifica el seu treball creatiu és la investigació permanent en allò que anomena "composició espectro-morfològica per capes diferenciades en un marc de creació holofònic". Paral·lelament, traça sistemes de notació gràfica derivats de la notació convencional, utilitza i crea sistemes musicals interactius i ha desenvolupat el concepte de "partitura sonora". El seu treball i investigació creativa se centra intensament en la creació i l’estudi de les relacions musicals electroacústiques, multimèdia i audiovisuals, ja que considera que són part i conformen sens dubte l’oceà digital en què vivim actualment. Un subaspecte d’aquesta línia de treball, que ocupa una gran part de la seva activitat, és el desenvolupament d’obres musicals interactives que exploren diferents tipus i nivells d’interactivitat musical, amb l’objectiu de descobrir noves relacions entre obra, músic i públic.

https://morphosisensemble.wixsite.com/


VENDA D'ENTRADES A LA WEB DE L'AUDITORI I AQUÍ

 


 


Elenc de 15 músics d'Usted es un colectivo i 15 alumnes del Conservatori de Música Isaac Albéniz – In C, de Terry Riley

In C, concebuda el 1964 pel compositor californià Terry Riley (1935), és un clàssic de la música experimental nord-americana del s. XX i peça clau de la música contemporània. Una obra feta per trencar l’elitisme associat a la música contemporània culta i apropar-la a una sensibilitat popular, gràcies a la seva voluntat juganera i d’experimentació sense prejudicis. Una composició amb una estructura peculiar basada en la repetició d’una sèrie de 53 figures de caràcter melòdic i rítmic sobre una pulsació explícita que manté el tempo i dona als intèrprets una constant audible i permanent que els serveix de referència. Riley va concebre la interpretació del tema com una obra oberta: si bé els motius estan predeterminats, cadascun dels intèrprets disposa lliurement de la partitura, de manera que pot entrar, sortir i transitar pels motius que cregui convenients amb l’objectiu de crear una gran heterofonia que es va construint en el mateix procés de realització de la peça. El resultat és, doncs, sempre singular, i la seva execució un veritable treball en progrés.



Usted es un colectivo volen reivindicar la peça In C. Amb la seva execució volen posar sobre la taula temes tan interessants com el paper del director d’orquestra, doncs l’individu que guia l’ensemble des de la verticalitat de l’autoritat desapareix aquí a favor d’una direcció conjunta, on es renuncia a la individualitat a favor d’una empresa comuna construïda sobre el mateix fet musical. També es qüestiona la idea d’una interpretació més o menys correcta, més o menys fidedigna, més o menys virtuosa. El que importa aquí és la creació de moments d’entesa entre els intèrprets i que a partir d’aquí es generin moments singulars i plens de significat, bells i interessants: “Que els intèrprets puguin relacionar-se de manera significativa entre ells”, diu Riley. La primera vegada que Usted es un colectivo van organitzar aquest concert van reunir membres de diverses bandes emergents de l’escena experimental i independent catalana d’aquell moment, com ara els Cabo San Roque, Mil Pesetas, Don Simón y Telefunken, Mr. Hubba y el Mono Inventor, músics de la Bel Canto Orquestra de Pascal Comelade i altres músics inquiets com ara Le petit Ramon, Olga Ábalos, Miquel Àngel Marín, Elvira Jiménez, Lucas Quejido, o Pau Badia. Amb els anys han sumat al grup nous intèrprets de diferents generacions, però la majoria dels que hi éren el 2007 continuen formant-ne part. Ameba convida a sumar-se al projecte a un grup de 15 alumnes del Conservatori de Música de Girona Isaac Albéniz, que compartiran escenari amb l'elenc seleccionat per Usted es un colectivo en el desenvolupament d'aquesta peça col·lectiva a la qual també se sumarà el públic.


Usted es un colectivo són una cèl·lula d’intervenció cultural dedicada a la producció, difusió, reivindicació i recuperació de les arts escèniques i literàries. Actius des del 2004, s'han dedicat durant aquests més de vint anys a practicar una sort d’activisme artístic i de remenament cultural amb la voluntat de reivindicar l’autogestió, l’alegria de fer i pensar coses col·lectivament i una gestió cultural altra, que vol moure’s al marge de les lògiques de producció i consum pròpies del realisme capitalista on subsistim (reivindicar la gratuïtat de fer les coses, una mica perquè sí, o millor, “perquè vull”, que cantava l’Ovidi Montllor). Amb Hara Kraan, Roger Fortea i Sebastià Jovani com a membres fundadors i pal de paller de les activitats del col·lectiu, han anat desplegant diverses accions en sinergia amb col·laboradors amb qui mantenen llaços d’amistat i amb altres col·lectius amb els que comparteixen o han compartit certes estràtegies i simpaties. D’altra banda, el grup Mil Pesetas ha estat un vertader braç musical del col·lectiu i participa de les seves mateixes inquietuds. Han fet feina de programadors i productors d’espectacles propis en col·laboració amb l’Heliogàbal, l’Antic Teatre, el festival LEM de Gràcia Territori Sonor, l’Albricias, Poesia i +, la Clota o Bankrobber, entre d’altres.

https://www.instagram.com/usted.es.un.colectivo/  


VENDA D'ENTRADES AQUÍ



 


Taller Noise Puppets de construcció d'instrument electrònic – Martí Guillem

+ concert Martí Guillem i la Noise Puppets Orchestra

Després de l'èxit que va tenir en l'edició anterior del cicle el taller de construcció d'instrument electrònic, Ameba proposa un nou taller de construcció d'instrument amb una carcassa ben especial. En col·laboració amb Eumes Escola de Música Avançada i So i La Marfà Centre de Creació Musical, Ameba presenta el Noise puppet workshop de Martí Guillem Císcar. Es tracta d'un taller de fabricació d'un instrument electrònic, mitjançant eines de DIY (Do It Yourself) o DIT (Do It Together), en el que construirem el nostre propi  instrument electrònic, i així poder abordar conceptes d'electrònica bàsica i comprendre els circuits analògics. És una bona manera d'introduir-se en el món creatiu de la construcció d'instruments, entenent millor el comportament i la infinitat de possibilitats que ens pot donar un instrument electrònic. El circuit es muntarà a l'interior d'un peluix, donant peu a una joguina sonora. Aquesta activitat va relacionada amb el concert de Martí Guillem i la Noise Puppets Orchestra, que es durà a terme el mateix dia del taller, quan aquest hagi finalitzat. La Noise Puppets Orchestra és un combo d'improvisació format per les mateixes persones participants en el taller, les quals tocaran amb l'instrument que hagin fabricat durant el dia.



Martí Guillem Císcar és cofundador de l'associació NVCLI de València. Creador heterodox, tant manipula aparells sonors com objectes, que sovint donen lloc a propostes inusuals i úniques, de caràcter efímer. Amb una dinàmica de treball que sol reflexionar sobre els hàbits socials i la relació entre la creativitat i allò quotidià, Martí Guillem oscil·la entre la part artística oferint concerts o fent instal·lacions, i la pedagògica, portant a terme tallers com aquest. Un taller centrat en l'ús de noves tecnologies aplicades a la creació i la investigació musical de forma col·lectiva en el qual transformarem un peluix en una mascota sonora. A través de l'ús de maquinari i tecnologia analògica i digital, explorarem noves formes de relacionar-nos amb els instruments electrònics musicals, i aprendrem com crear a partir de l'experimentació sonora com a via d'aprenentatge.
















https://www.instagram.com/martiguillemciscar/


VENDA D'ENTRADES PEL TALLER I PEL CONCERT AQUÍ

(ATENCIÓ! Entrades separades per cada una de les activitats!) 

 




Cicle de documentals: Sender Barayón. Viaje hacia la luz - Luis Olano, 2022. Una proposta documental amb col·loqui amb el director dirigit per Imma Merino.


Estrena a Girona del llargmetratge documental Sender Barayón. Viaje hacia la luz, guanyador del premi a millor documental al festival Etnovideográfica 2022. Ramón Sender Barayón és una llegenda viva de la música electrònica als EEUU, i no obstant això, segueix sent pràcticament desconegut al seu país de naixement. Quan a l’Espanya en blanc i negre de 1965 encara li quedava una dècada de dictadura, Ramón comissariava al seu estudi “okupat” de San Francisco la fabricació del primer sintetitzador electrònic, la Buchla Box; i uns mesos després, al Trips Festival, el primer festival de música, psicodèlia i performance. Aquest documental és un homenatge a ell; a la seva mare Amparo Barayón, natural de Zamora, pianista i militant anarquista fusellada pels colpistes l’octubre de 1936; i al seu pare Ramón J. Sender, mestre de periodistes i potser el més il·lustre dels escriptors republicans de l’exili. Ramón Sender Barayón torna així simbòlicament a terres catalanes, on va residir durant uns mesos el 1937, en plena Guerra Civil. Encara que l’homenatge que queda realment pendent és la reedició i publicació de les gravacions originals de Ramón Sender Barayón que custodia el Center for Contemporary Music al Mills College de Oakland, California.


El director Luis Olano va néixer a Leningrad el 1986; el seu avi va ser un dels nens exiliats a l'U.R.S.S. durant la Guerra Civil espanyola. Va començar a estudiar cinema l'any 2001 a l'Institut del Cinema de Madrid. Màster de Cinema Documental de Creació a la Universitat d'Alcalá de Henares, i de Cultures Àrab i Hebrea a la Universitat de Granada i Llicenciat en Filologia Àrab per la Universitat de Granada. Ha dirigit el documental Busking Life (2014) que narra la trajectòria de la companyia de música i dansa madrilenya Swingdigentes. Al guió del documental Sender Barayón. Viage hacia la luz va treballar amb el seu padrastre Germán Sánchez, escriptor i periodista premiat amb l'Ondas el 2012. El documental serà projectat al Cinema Truffaut de Girona i, després de la projecció, hi haurà un col·loqui amb el seu director dinamitzat per la professora i crítica de cinema Imma Merino.



Professora d'Història i Teoria del Cinema i de Periodisme Cultural a la UdG, Imma Merino és llicenciada en Filosofia per la UAB i Doctora en Comunicació per la UPF, i exerceix com a crítica cinematogràfica i periodista cultural a El Punt Avui. També col·labora regularment a la revista cultural L’Avenç. És autora del llibre Agnès Varda: espigoladora de realitats i de somnis (Donostia Kultura, 2019, publicat el 2024 en català a l'editorial Ela Geminada) i ha coeditat, amb Ariadna Lorenzo, el llibre Carol: bellesa subversiva del desig (Documenta Universitària, 2019). Ha col·laborat en diversos llibres col·lectius, entre els quals destaquen A l'altra banda de la ficció. Tretze documentalistes espanyols contemporanis (Càtedra, 2007) i monografies sobre Jacques Demy, François Truffaut, Max Ophüls, Jacques Becker i Rainer Werner Fassbinder.


VENDA D'ENTRADES AQUÍ


 


Actuació Acocollona't/El Generador: El dia de la Bèstia - Sang Sang Sang  

Sang Sang Sang és un projecte nascut el 2024 amb l’ambició de portar el gènere de terror als escenaris, combinant música, il·lustració i narrativa en una experiència immersiva i sensorial. Darrere del projecte hi trobem la il·lustradora i dissenyadora gràfica Simona Drinceanu, formada en arts aplicades a Romania i amb una trajectòria vinculada a diversos projectes artístics. Simona crea, en directe, il·lustracions hipnòtiques que evoquen atmosferes inquietants. L’acompanya Lluís Robirola, compositor de bandes sonores per a teatre, tècnic de so i impulsor de diversos projectes musicals, que s'encarrega de la música i l’ambientació sonora en viu.


Sang Sang Sang narra petites històries de terror que es despleguen davant del públic a través d’una combinació suggerent d’imatges i so, creant una atmosfera densa i carregada de tensió. Per aquesta actuació, el col·lectiu presenta “El dia de la Bèstia”, una peça inspirada lliurement en la pel·lícula d’Álex de la Iglesia. Amb aquesta proposta, Sang Sang Sang ofereix la seva particular visió del naixement de l’Anticrist. La posada en escena busca provocar inquietud i calfreds, fent servir tots els recursos disponibles: il·lustracions en temps real, paisatges sonors dissonants i una acurada explotació de l’espai escènic. Una experiència única, on la por pren forma davant dels ulls de l’espectador.

 



Cicle de documentals: Whitehouse Live Action 46. Amb Jordi Valls i Daniel Sedcontra. Una proposta documental amb col·loqui.

Aquest 2025 fa exactament quaranta anys de la primera actuació dels Whitehouse a Barcelona i, de fet, a tot l'Estat espanyol. Va ser el divendres 19 de gener, i el dissabte 20, de 1985 al mític club 666 de Barcelona, on la banda seminal de Power Electronics formada en aquells moments per William Bennett, Glenn Michael Wallis i Kevin Tomkins, van mostrar el seu radicalisme sonor enfront d'una audiència formada per unes 200 persones. L'actuació va ser propiciada per Jordi Valls, també conegut pel seu projecte industrial conceptual Vagina Dentata Organ, i mànager del grup anglès. Aquell dia, el Germán Lázaro, a qui vam tenir en l'anterior edició d'El Generador donant una conferència, es va presentar al club 666 amb una càmera Betacam acompanyat del Jacob Peña, col·lega seu i, com ell, també fan dels anglesos. Gràcies a aquell acte espontani del cronista gracienc i el seu amic, tenim un testimoni audiovisual d'aquella actuació, que va passar a formar part del repertori de Whitehouse amb el nom de "Live Action 46", amb temes com "Great White Death", "You Don't Have To Say Please", "My Cock's On Fire" o "Death Penalty".  


Juntament amb Jordi Valls i Daniel Sedcontra, visionarem parts del concert i parlarem d'aquella primigènia escena industrial anglesa, de les actuacions dels Whitehouse i de com es va rebre a Barcelona aquella proposta tan radical.


Daniel Sedcontra és músic, escriptor i filòsof. Figura destacada de l’escena experimental barcelonina des dels anys 90, va formar part del duo Oscar Abril Ascaso + Sedcontra, conegut per les seves actuacions nihilistes i el seu programa a Ràdio Pica, i més endavant va liderar la banda de postpunk metadiscursiu Por Qué Jeanette. Paral·lelament, ha cultivat una trajectòria solista centrada en el sorollisme i l’experimentació sonora. Com a pensador, el seu treball articula el neonietzscheanisme francès, l’espiritualitat cristiana i la cultura radical, amb col·laboracions en publicacions com Agente Provocador, Rockdelux o Self. És autor de Cristianismo ficcional (2020) i actualment prepara un assaig sobre música i subcultura industrial.

 

Jordi Valls és performer i artista sonor, conegut internacionalment com a fundador del projecte Vagina Dentata Organ, una de les propostes més radicals i provocadores de l'escena industrial europea. Actiu des de principis dels anys vuitanta, Valls va establir vincles directes amb figures clau del gènere com Throbbing Gristle, Psychic TV i Whitehouse, amb els quals comparteix una visió transgressora i confrontacional de l'art. La seva obra explora els límits del ritual, el cos i la violència simbòlica, sovint des d’una perspectiva crítica i iconoclasta. Amb actuacions que desborden la música per convertir-se en experiències extremes i carregades de significat, Jordi Valls ha consolidat una trajectòria singular dins l’art sonor d’avantguarda. El seu treball continua generant debat i incomoditat, fidel a l’esperit radical amb què es va iniciar.

 

 


Conferència: Una invitació a John Cage. Per deixar de ser sord i cec al món que m’envolta, a càrrec de Carme Pardo Salgado

Aprofitant que a Girona hi tenim una de les grans expertes en l'obra i la persona de John Cage, hem convidat la doctora Carmen Pardo Salgado a donar una conferència que ens serveixi d'introducció al concert xerrada del mes de gener. John Cage (1912-1992) fou un artista singular - músic, pintor, micòleg, inventor i pensador-, que va ensenyar que era possible passejar pels boscos de la música. En aquests boscos, no s’estableix una distinció nítida entre un concert, una conferència o un article; tot forma part de la continuïtat que existeix entre l’art a la vida.



Des d’aquest pressupost, aquesta conferència ens centra en els seus Imaginary Landascape i en obres que, com 4’33’’ i 0’00’’ mostren que l’escolta de la música pot ser un exercici d’ecologia sonora, mental i social.

 

Carme Pardo Salgado és professora Titular de la Universitat de Girona i investigadora post-doctoral en la unitat IRCAM-CNRS de París (1996-1998; 2018). Es va fer càrrec de l’edició i traducció de John Cage, Escritos al oído (1999) i és autora de Música y Pensamiento. Apuntes de un encuentro (2020); En el silencio de la cultura (2016/versió francesa 2018); La escucha oblicua: una invitación a John Cage (2001 / Coup de coeur 2008 de l’Académie Charles Cross); Robert Wilson (amb Miguel Morey, 2003); Las TIC: una reflexión filosófica (2009) i En el mar de John Cage (2009). Ha col.laborat en nombroses obres col.lectives, entre elles Présences de Iannis Xenakis/ Presences of Iannis Xenakis, (2001); La parole sur scène. Voix, texte, signifié, (2008), :desbordamiento de VAL DEL OMAR, (2010); Elena Asins. Fragmentos de la memoria (2011). Ha estat comissaria adjunta de les exposicions Encuentros de Pamplona 1972: Fin de fiesta del arte experimental (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2009-2010) i A cos obert. La malaltia a la fotografia i el cinema dels origens (1880-1930) al Museu del Cinema de Girona 2024-2025).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Es pot seguir la informació del cicle i altres activitats d’Ameba en aquest mateix espai web de l’associació, i a les xarxes socials de l’entitat, a Instagram, Facebook, X.

 

A mesura que avanci el cicle, es podran consultar els vídeos de resum i les entrevistes de cada una de les activitats al canal de Youtube d'Ameba i AQUÍ






Per altra banda, estem molt contentes de que enguany entrem a la Sala Montsalvatge de l'Auditori de Girona per retre homenatge a John Cage de la mà de la Morphosis Ensemble, Jean-Pierre Dupuy, el conjunt Neopercusión i Thomas Pénanguer, amb el projecte Cage Reload. I've got a secret, una producció de Joan Bagés per a la Morphosis Ensemble. Presta atenció als nostres canals de comunicació per a més detalls. 


Entrades ja a la venda
aquí


El Generador 7a edició està organitzat per: Ameba Associació Cultural. 

Amb el suport de: Ajuntament de Girona, Casa de Cultura de la Diputació de Girona i Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.




... i, com sempre, podeu seguir gaudint del Plat Vinihilista!!!