El mes de setembre arrenca una nova edició del cicle El Generador, la sisena, que amplia les seves activitats i també les complicitats amb entitats amb les quals compartim l'interès per l'art sonor, la música experimental i la cultura en general. Continuant amb el propòsit de ser un espai de recuperació de la memòria artística en l'àmbit de l'art sonor, un laboratori de mostra de processos de creació musical, un altaveu per als projectes emergents de música experimental i un aparador d'instruments inventats, Ameba proposa una programació diversa i de qualitat, que abasta diferents formes d'apropar-se a la creació musical. Durant sis mesos, de setembre de 2024 a febrer de 2025, les sessions de concerts xerrada s'aniran intercalant amb les activitats paral·leles. Compartir coneixements i impressions entre els artistes i el públic està en l'ADN del cicle. De manera que continuarem propiciant aquests moments d'encontre entre els implicats en les activitats, públic i artistes.
Amb la voluntat de portar el cicle més enllà de la ciutat de Girona, inaugurem el cicle per segona vegada al municipi de Banyoles, on l'artista i investigadora Joana Moher ens presentarà part del seu treball d'investigació sobre el riu Ter. El Generador propicia per primer cop un treball d'investigació facilitant la residència de l'artista al Bòlit de Girona i a les instal·lacions d'Ameba. A més, per celebrar l'inici del cicle, els amics del Festival 17820 de Banyoles organitzen un vermut electrònic a La Local Cooperativa de Banyoles, amb dj Goose, un dj convidat que amenitzarà la trobada a ritme d'I.D.M. i soft beakbeat. La següent sessió del cicle es farà a la sala d'actes Isabel Vilà del Centre Cívic Barri Vell-Mercadal, seu social de l'entitat, amb Jesús Asenjo i el seu projecte Llantarts d'improvisació experimental amb llandes de cotxe. Per a la tercera sessió entrem a l'Auditori Viader de la Casa de Cultura de Girona amb la pianista, performer i improvisadora Haize Lizarazu preparant el piano de l'auditori. La quarta sessió ens porta a La Marfà, amb qui hem col·laborat novament en el seu projecte de residències creuades Ganta 7 amb el Labo Flashback de Perpinyà, participant en la comissió avaluadora de projectes i acollint en terres gironines l'actuació dels dos participants. El percussionista Mario G. Cortizo i el músic de tecno Franck Vigroux ens presentaran el resultat de les seves residències. Ja al mes de gener, La Planeta ens obre les portes per acollir un experiment de la Orchestra Fireluche, que ens mostrarà la cara més arriscada d'aquesta formació. I acabarem el cicle amb el compositor i intèrpret Oriol Graus, un dels pioners a casa nostra de la música electrònica i electroacústica, de nou a l'Auditori Viader de la Casa de Cultura de Girona.
El mes de novembre vindrà Germán Lázaro, un dels millors cronistes de la història de l'experimental català, a oferir-nos la conferència "L'electrònica d'avantguarda popular a Barcelona (abans del clubbing)", per fer una mica de memòria. I entre novembre i desembre comissariem, a una de les sales d'El Modern de Girona “El so del metall. PHONERIA UB a Girona”, una exposició d'escultures sonores que els professors i els alumnes del Laboratori d'Art Sonor de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona han fet juntament amb el Taller de Foneria de la mateixa universitat. Escultures de metall fos de les quals ens en parlarà el doctor Martí Ruiz, i que escoltarem el dia de la inauguració de les seves mans i de les d'uns quants dels seus alumnes. Unes escultures, a més, amb les quals el públic podrà interactuar. Una d'elles es mostrarà al pati central de La Mercè de Girona mentre duri l'exposició.
En Joan Gol, membre d'Ameba, s'encarrega de la part audiovisual del cicle, fent els teasers, cobrint els actes i editant les fantàstiques entrevistes que el completen. El disseny dels cartells i de la resta de la imatge gràfica del cicle ha estat obra novament del dissenyador Xavi Casadesús. Hem comptat amb l'inestimable assessorament i complicitat de La Nuclear, que també ens porta la gestió econòmica. La cobertura tècnica ens la proporciona Alter Sinergies, i Prodifusió s'encarrega de fer-nos presents a diferents punts de Girona i Banyoles. A més del suport econòmic de la Casa de Cultura de la Diputació de Girona, l’Ajuntament de Girona i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, aquesta edició compta amb la col·laboració de l'Ajuntament de Banyoles, el Festical 17820, l'Associació Sonora Mutan Lab de Barcelona, el Laboratori d'Art Sonor i el Taller de Foneria de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, el Labo Flashback centre de creació contemporània de Perpinyà, La Marfà Centre de Creació Musical de Girona, l'Eumes escola de música avançada i so, el Centre Cultural La Mercè, El Modern Centre Audiovisual i Digital de Girona, la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona i el Bòlit Centre d'Art Contemporani de Girona.
Programació:
Concerts xerrada:
- Dissabte 14 setembre 2024, 12 hores, Auditori de l'Ateneu de Banyoles, Joana Moher + vermut electrònic Festival 17820, 14 hores, La Local Cooperativa, d.j. Goose
- Dijous 10 octubre 2024, 20 hores, sala d'actes Isabel Vilà Centre Cívic Barri Vell-Mercadal, Llantarts
- Dijous 14 novembre de 2024, 20 hores, Auditori Viader Casa de Cultura de Girona, Haize Lizarazu
- Dijous 12 desembre 2024, 19 hores, La Marfà, artistes seleccionats del projecte de residències Ganta 7 (Franck Vigroux & Mario G. Cortizo)
- Dissabte 18 gener 2025, 20 hores, Sala La Planeta, Orchestra Fireluche
- Dijous 20 febrer 2025, 20 hores, Auditori Viader Casa de Cultura de Girona, Oriol Graus
Activitats paral·leles:
Taller:
- Dissabte 05 octubre 2024, 10 hores, Eumes, Taller de fabricació d'un instrument electrònic (DIY-DIT), per l'Associació Sonora Mutan Lab
VII Jornades Internacionals de Cultura Sonora: “Transicions: horts sonors a Girona”:
- Dilluns 21 d'octubre de 2024, horari a concretar, Facultat de Lletres de la Universitat de Girona, per la doctora Carmen Pardo Salgado, amb Joana Moher i Jordi Murillo
Conferència:
- Dimarts 12 novembre 2024, 19:30 hores, Aula B Casa de Cultura de Girona, “L'electrònica d'avantguarda popular a Barcelona (abans del clubbing)”, per Germán Lázaro
Exposició:
- Dissabte 23 de novembre 2024, al dijous 19 de desembre 2024, sala planta baixa El Modern, “El so del metall. PHONERIA UB a Girona”, exposició d'escultures sonores del Laboratori d'Art Sonor i el Taller de Foneria de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona
Sobre els artistes participants:
Joana Moher presenta Ter Terra Tera Ter
Joana Moher, migrant, proletària, bruitista, sociòloga, domèstica, pedagoga, sonoplasta, dislèctica, comptadora d'històries i experimentalista plàstica transdisciplinària.
Investiga gairebé de forma monogràfica la interconnexió entre la sonoplàstia i les ecologies rurals i urbanes, a través del soroll i de l'acústica ecològica, així com de la poesia i l'experimentació del collage audiovisual. Explora també els biomaterials com a prima-matertant en vídeo com en paper sota el camuflatge d'Aouch Lab, per crear les seves memòries-documentació sonogràfiques, autoeditades en cassets i fanzins sota el segell Fome Bruta Sonoplàstia Gràfica i Glàndules Syntax.
Joana Moher presentarà els resultats sonors i visuals del projecte Ter Terra Tera Ter en el marc de la inauguració d'aquesta sisena edició d'El Generador a l'Auditori de l'Ateneu de Banyoles. El resultat de les cromatografies i la resta de documentació i elements generats com a resultat del projecte es presentaran en el marc de la VII Jornada Internacional en Cultura Sonora, que es durà a terme a la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona, i és organitzada per la doctora Carmen Pardo Salgado, en vinculació amb el Grup de Teories de l’Art Contemporani, el laboratori PRISM / AMU de la Universitat Aix-Marseille i l’Associació Cultural Ameba de Girona.
https://cargocollective.com/joanamoher/DATA-ACTION-DATA
Llantarts
Llantarts és un projecte artístic multidisciplinari que neix de la cerca i creació de noves sonoritats generades a partir d'elements reciclats, la funció dels quals no era originalment musical. Llandes de cotxes, tubs d'alumini, bidons..., es converteixen en idiòfons que expressen la seva pròpia veu.
Durant aquests darrers vint anys ha assistit i participat en tallers de lliure improvisació juntament amb artistes com Josep Maria Balanyà, Alvin Curran, Evan Parker, Fred Frith, Barry Guy, Za!, Pauline Oliveros, o Walter Thompsom. Fa un parell d'anys inicià el projecte Llantarts, el seu projecte més recent i personal, que es basa en l'ús de llandes de cotxe recuperades del desballestament. Les llandes de cotxe, aïllades de contacte amb altres superfícies, es converteixen en idiòfons, instruments que tenen so propi. Col·labora regularment en espectacles de dansa i poesia, integrant-ne les composicions musicals amb altres disciplines artístiques. La improvisació, l'experimentació i la generació de sons nous són actualment el principal objectiu del seu treball. El seu estil evoluciona constantment, sempre cercant noves formes d'expressió. Actualment, col·labora amb l'artista gironí Carles Torrent Pages, en la creació d'escultures sonores. A través d'aquestes, cerca crear experiències artístiques integrals i transformadores.
https://www.instagram.com/llant.arts/
Haize Lizarazu
Especialment interessada en la hibridació entre disciplines artístiques, el seu treball es mou entre la creació sonora, la improvisació i la performance musical. La línia de recerca que desenvolupa gira entorn del treball gestual del performer respecte al seu instrument.
És membre i codirectora artística de Container Ensemble, col·lectiu amb qui manté activitat concertística estable a Europa. Ha actuat en diversos festivals i sales en l'àmbit internacional: Festival Mixtur, Festival Ensems, Festival Internacional Cervantino (Mèxic), FIME (Brasil), Festival Musica (Strasbourg), EXIT (Uruguay), entre altres.
S’ha format com a pianista a l’ESMUC (Barcelona) i a la Hochschule für Musik Basel (Suïssa). Ha completat la seva formació en art sonor a la UB i actualment és estudiant de doctorat a la Universitat de Girona. Ens presentarà una sessió d'escolta que ens permetrà percebre les ondulacions que succeeixen en el transcórrer del temps, a través d'un piano expandit i la hibridació de l'acústic amb el digital.
Artistes seleccionats al projecte Ganta 7 (Franck Vigroux & Mario G. Cortizo)
El projecte Ganta 7 és un projecte de residències creuades transfrontereres, impulsat per La Marfà de Girona i Labo Flashback de Perpinyà, en el qual col·laboren El Mediator, La Casa Musicale i Ameba Associació Cultural.
Franck Vigroux
Franck Vigroux ofereix un concert poques vegades interpretat en solitari, que segueix en la línia dels seus darrers àlbums als segells Raster i Aesthetical. Una música abrasiva i tel·lúrica formada per una sèrie de desenvolupaments, tant rítmics com atmosfèrics, que es despleguen en una mena de diàleg intens entre l'energia palpitant de la música electrònica i la dramatúrgia consubstancial a la música electroacústica.
Mario G. Cortizo
E-bo (per plat xinès i electròniques)
Partint del concepte minimalista de treure el màxim potencial amb el mínim nombre d’elements, Mario G. Cortizo explora totes les possibilitats tímbriques d’un únic instrument de percussió: el plat xinès. “Bo” és la paraula que fan servir al país asiàtic per designar tota la família de plats de diferents mides que produeixen de manera artesanal. Per donar nom a la composició ha volgut jugar amb el prefix “E”, que s’utilitza normalment per designar tot allò que fa referència al món electrònic. Mario G. Cortizo és percussionista, compositor i creador sonor especialitzat en música clàssica, contemporània i músiques del món. Treballa escoltant la individualitat i a la recerca d’un so únic i singular per a cada projecte, transcendint estils o formes musicals concretes.
Orchestra Fireluche presenta: PAREIDOLIES
L’Orchestra Fireluche és un grup instrumental de la Cellera de Ter (Girona) format per Montserrat Vinyes, Núria Valentí, Marina Boïgues, Àurea Moll, Nina Sunyer, Joaquim Sitjes, Jordi Subirà, Elena Gascon, Susanna Gascon, Domènec Boïgues, Laura Xiberta i David Sarsanedas que, des de l’any 2002, fa música amb instruments de joguina, curiosos, inversemblants, clàssics i propis de cultures d’arreu del món.
Combinant ingredients com ara la sonificació d'imatges, la mítica partida Kasparov vs. Topalov, la figura de Paquita Turón i Masgrau, els francesos Oulipo, el sistema de notació anglosaxona, les pareidolies, el Sonològic, i el llibre de Joan-Lluís Lluís Xocolata desfeta, amb vagues estímuls sensorials, biaixos cognitius, alteracions fruit de prejudicis, falses atribucions i pensaments delirants, l'Orchestra Fireluche ha creat un experiment en forma de concert (o un concert en forma d'experiment), en què les idees, les imatges, la música i les paraules interactuen entre si, donant lloc a resultats inesperats: PAREIDOLIES
- Pareidolia: Fenòmen psicològic pel qual una persona percep formes reconegudes, com ara rostres o figures, en objectes i patrons aleatoris, com núvols, taques, o superfícies irregulars.
-
Kasparov vs. Topalov (Hoogovens Wijk aan Zee, 1999): Considerada la millor partida d’escacs de la història.
-
Sonificació d’imatges: Procés de convertir dades visuals, com ara formes, colors o textures, en freqüències, ritmes, timbres i senyals acústiques en general.
-
Paquita Turón i Masgrau (1930-2022): Pintora autodidacta nascuda a can Serrallonga del Pasteral, autora d’una extensa obra paisatgística on predomina el seu entorn més proper.
-
Xocolata desfeta: Llibre de l’escriptor nord-català Joan-Lluís Lluís, on, a partir d’una sèrie de regles, reinterpreta una vegada i altra un mateix text.
-
OULIPO: Moviment literari fundat a França l’any 1960 que utilitza restriccions formals, patrons i altres tècniques per generar obres literàries.
-
A, B, C, D, E, F, G: Nom que reben, en el sistema de notació anglosaxona, les notes musicals la, si, do, re, mi, fa, sol.
-
Sonològic: Versió musical del popular joc lingüístic Paraulògic.
A PAREIDOLIES, aquests ingredients es combinen amb vagues estímuls sensorials, biaixos cognitius, alteracions fruit de prejudicis, falses atribucions i pensaments delirants per crear un experiment en forma de concert (o un concert en forma d’experiment) en què les idees, les imatges, la música i les paraules interactuen entre si, donant lloc a resultats inesperats.
http://orchestrafireluche.cat/
Oriol Graus
Nascut a Barcelona el 1957, va estudiar composició i música electroacústica amb Gabriel Brncic, i informàtica musical amb Lluís Callejo. Ha assistit a cursos impartits per Luigi Nono, Dieter Schneabel i Josep M. Mestres-Quadreny. El 1986 va rebre una beca per participar en el “33 Internationale Ferienkurse für Neue Musik” a Darmstadt (Alemanya). Membre fundador de la AMEE (Associació de Música Electroacústica d'Espanya), entre 1997 a 2000 va ser vicepresident de l'Associació Catalana de Compositors. Va formar part del grup de música tradicional Lahiez, i del grup instrumental de música contemporània Phonos.
Des de 1980 fins al 1986 interpretà les seves composicions per a tres guitarres i guitarres preparades amb Antònia Montserrat, Jordi Rossinyol, Alejandro Sánchez, Mercè Capdevila i Oriol Rossinyol. Entre 1985 i 1989 va realitzar, conjuntament amb Mercè Capdevila, una sèrie de concerts multimèdia amb imatges i raigs làser, sent aquesta la primera vegada a usar-se raigs làser en escena a l'Estat espanyol. Entre 1990 i 1997 el seu treball es va centrar en la transformació electrònica dels sons dels instruments acústics tradicionals.
Interessat a aplicar a la música instrumental certes tècniques compositives pròpies de la música electrònica, el 1999 va estrenar “Stella Fugacis”, amb l'Orquesta de la Radiotelevisión Española, dirigida per Enrique García Asensio. El 2007 va treballar amb l'arquitecte Sergi López-Grado en una sèrie de projectes musicals enfocats a la creació de paisatges sonors urbans, entre ells “Camins d´aigua.” Des de l'any 2009, el seu treball se centra principalment en la música electroacústica, especialment en projectes de difusió multifocal amb configuracions que van dels 8 als 30 altaveus. Conjuntament amb artistes d'altres disciplines, ha creat projectes interdisciplinaris i multimèdia, i puntualment ha creat música per a dansa, curtmetratges i vídeos. Oriol Graus ens presentarà l'estrena d'un conjunt d'obres que porten com a títol "Secrets", en un viatge immersiu i de penombres on el silenci serà tan important com el fet sonor. Un silenci actiu, però, això sí.
Associació Sonora Mutan Lab
MUTAN LAB és una associació cultural d'investigació i experimentació sonora centrada en l'ús i desenvolupament d'instruments musicals electrònics i electroacústics. Neix l'any 2017 al barri d'Horta de Barcelona per oferir i compartir altres formes d'escoltar i relacionar-nos amb el so des del seu espectre més ampli. El projecte es desenvolupa com espai obert i col·laboratiu en constant evolució, en què la recerca i l'experimentació sonora són l'eix principal, i estudia com des de l'acció en comunitat es poden obrir noves vies/iniciatives per a la creació artística. Des de que va començar el projecte han organitzat, i hi han participat, en diferents festivals: Gutter Fest 2017, Sónar Barcelona 2017, Sónar Hong Kong 2018, Sonar Plus 2023, Festival de Música Ensems, LEM o Formes Diverses de vida, en d'altres.
https://www.mutanmonkeyinstruments.com/
Germán Lázaro
Jack Torrance, aka Germán Lázaro, ha escrit sobre música a diversos mitjans, com Cuadernos de Jazz, Tomajazz, Ruta 66o Cáñamo, entre d'altres, així com al seu bloc Overlook Hotel, que va estar obert entre 2009 i 2013. L'any 2012 va publicar el llibre “Orgues, orgueners i organistes de Gràcia”, una recerca en el patrimoni organològic de la vila barcelonina. Com a editor musical, a banda de col·laborar amb La Olla Exprés, va ser el coeditor del boxsetdedicat a Oriol Perucho, publicat el 2017 per Altervídeo, i que Ameba vam presentar a la Llibreria 22 de Girona amb alguns dels seus protagonistes.
http://jacktorrance-overlookhotel.blogspot.com/
Laboratori d'Art Sonor
El Laboratori d'Art Sonor del Departament d'Escultura de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona desenvolupa els continguts d'art sonor a la Facultat de Belles Arts i treballa amb el so com a material d'expressió i cerca artística. Al Laboratori d'Art Sonor s'experimenta amb la relació física amb el so, l'escultura sonora, l'objecte sonor i les accions sonores. S'introdueix l'experimentació amb l'espaiament del so: les instal·lacions sonores i els ambients sonors, l'arquitectura sonora i els espais de ressonància, les formes del so o cimàtica, la poesia sonora i la polipoesia. El Laboratori d'Art Sonor desenvolupa la tasca d'investigació dins del Grup de Recerca Interdepartamental Barcelona: Art i Creació (BR::AC), de la Universitat de Barcelona, reconegut pel Departament d'Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya. Junt amb el Taller de Foneria de la mateixa Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, han creat les escultures sonores de metall fos que podrem veure i tocar a l'exposició.
http://www.ub.edu/avd/ca/departament/infraestructures/laboratori-dart-sonor/
El Generador és un projecte pensat, dirigit, coordinat i promocionat per l'artista, activista cultural i programador d'Ameba Jordi Murillo Giralt per a Ameba Associació Cultural de Girona.
Es pot seguir la informació del cicle i altres activitats d’Ameba a la web de l’associació, http://amebacultura.blogspot.com i a les xarxes socials de l’entitat, a Instagram, Facebook, X i al nostre canal de Youtube.